Afdrukken

BEGELEIDING EN INFORMATIE

Als u gekoppeld bent aan een anderstalige, kunt u altijd op ondersteuning van uw contactpersoon rekenen bij vragen, opmerkingen of problemen. De contactpersonen van SamenSpraak Oost zijn te bereiken op maandag en woensdag tussen 9.30 en 11.30 uur via het telefoonnummer: 06-19600633.
U kunt SamenSpraak altijd een mailtje sturen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) ter attentie van uw contactpersoon. Bedenk daarbij dat uw contactpersoon niet elke week op het SamenSpraak-kantoor aanwezig is. Het kan dus enige tijd duren voordat uw e-mail beantwoord wordt.
Ook is de Begeleidersdag (training) een steuntje in de rug. U krijgt daar een uitnodiging voor en er wordt van u verwacht dat u daarbij aanwezig bent. Op deze dag wisselt u met andere begeleiders ervaringen uit, helpt elkaar door ervaringen te delen en tips uit te wisselen. Daarnaast staat er altijd een thema centraal zoals culturele bewustwording, feedback geven of Nederlands als tweede taal.

 MATERIAAL

Wanneer u behoefte heeft aan meer materiaal om uw Samenspraak-contact inhoud te geven, zijn er de volgende mogelijkheden:
SamenSpraak Oost is lid van koepelorganisatie Het Begint met Taal. Deze organisatie biedt verschillende materialen die gebruikt kunnen worden bij taalcoaching. Bijvoorbeeld de methode Spreektaal. U kunt dit materiaal bekijken via een extranet speciaal voor taalvrijwilligers. U kunt toegang vragen via SamenSpraak door ons een mailtje te sturen.
Bekijk ook eens de filmpjes over taalcoaching met eenvoudige, handige tips:
https://www.youtube.com/watch?v=2ut70vrcAQc&list=PLvOJo4usFFtrZgAW9q4GbcLrnhmErrdU9  

Daarnaast kunt u gebruik maken van de informatie die Leef en Leer! biedt. Als u de website https://www.leefenleer.nl/ bezoekt, vindt u materialen, scholing en andere tips.

In de Openbare Bibliotheek (OBA) kunt u samen met uw taalmaatje verschillende materialen vinden zoals methoden, boeken en digitaal materiaal (oefenen.nl). Dit zijn de zogenaamde Leef en leer-punten die op verschillende locaties te vinden zijn.
Meer informatie: https://www.oba.nl/leren/leef-en-leerpunt.html

OBA vestigingen in Oost zijn hier te vinden: https://www.oba.nl/vestigingen.html#oost

 

 TIPS

SAMENSPRAAK: HOE DOE JE DAT?

Informele taalverwerving
Onderstaande regels, tips zijn onder andere afkomstig van professor R. Appel, hoogleraar tweede taalverwerving aan de Universiteit van Amsterdam. Hij maakt onderscheid tussen:
1. Gestuurd een taal leren: met oefeningen en lessen.
2. Ongestuurd een taal leren: zoals kinderen een taal leren: zonder boeken, maar omringd door mensen die hun best doen met het kind in contact te komen.
Bij ongestuurd een taal leren ligt de nadruk op communicatie, op elkaar begrijpen, op de inhoud van de taal.
Naarmate mensen meer gemotiveerd zijn om te communiceren met de andere taalgemeenschap zal deze ongestuurde taalverwerving beter gaan. Daarom is het belangrijk een goed contact op te bouwen, vertrouwen te winnen, goed te luisteren naar wat mensen bezighoudt.

Hieronder een aantal tips over tweede taalverwerving:
1. Praat correct maar eenvoudig (niet het brabbeltaaltje van kinderen overnemen).
2. Spreek langzaam als dat nodig is.
3. Laat woordgrenzen horen.
4. Ga niet in op dubbele betekenissen van een woord. Als het kopje (om uit te drinken) aan de orde is, begin dan niet tegelijk over de andere betekenis (hoofdje).
5. Vermijd figuurlijk taalgebruik. Dat zal niet eenvoudig zijn. De taal zit er vol mee: ’Hoe loopt het bij jullie?’, ’Een blik op de klok werpen’, enz.
6. Beperk je tot één onderwerp. Duidelijk afgesproken (en eventueel voorbereid). Men weet dan in welke richting de betekenis van woorden, van het gesprek gaat. Sluit zoveel mogelijk aan bij het dagelijks leven van de anderstalige: welke taalsituaties komt hij of zij tegen? En welke woorden en zinnen zijn in die context nodig? Bijvoorbeeld: boodschappen doen in de supermarkt.
7. Vermijd dat men ja of nee kan antwoorden. (zonder dat duidelijk is of men de vraag begrepen heeft). Dus niet: ’Ben je met de tram gekomen?’, maar: ’Hoe ben je hier gekomen’.
8. Verbeter niet teveel: het gaat om de communicatie, om begrijpen. Demotiveer de mensen niet.
9. Maak zoveel mogelijk impliciete correcties. Zeg niet: ’Dat doe je fout’, maar herhaal de zin op de juiste manier. Zeg na de opmerking: ’Ik maken de afwas’: ’O, jij doet de afwas’.
10. Gebruik, bij beginnelingen, verschillende methodieken.
Praat niet alleen. Laat mensen gebruiksvoorwerpen tekenen, aanwijzen, beetpakken. Ga daartoe eens naar een warenhuis, naar een markt, naar een museum, etc.
Laat mensen handelingen ook verrichten (ik sta op, ik ga zitten, ik geef een hand).
11. Men beheerst een taal sneller passief dan actief.
"Hoe heet dat ding (kopje)” is moeilijker dan: “Wijs (temidden van drie voorwerpen) het kopje aan”. De anderstalige moet eerst nieuwe woorden aangeboden krijgen, pas daarna kan hij of zij zelf taal produceren.                          
12. Tot slot: staar je niet blind op resultaten. Ga voor kleine successen.
Realiseer je dat communicatie met iemand uit de Nederlandse samenleving voor de betrokkenen vaak al veel betekent. Dit vormt de basis voor verdere contacten, integratie, en taalverwerving. Realiseer je dat bij het leren begrijpen van het Nederlands, de passieve taalverkering eerst komt en tijd kost. Pas daarna kunnen anderstaligen zich echt gaan ontwikkelen in het (vlot) spreken van de taal. Om per gesprek toch het gevoel te krijgen dat u resultaat heeft geboekt, kunt van tevoren samen met de anderstalige een haalbaar doel stellen. Sluit hierbij aan bij het dagelijks leven van de anderstalige en veelvoorkomende taalsituaties. Zo voorkomt u dat u en de anderstalige afdwalen, er geen leereffect is en het gesprek chaotisch verloopt.

Tips van begeleiders:
Verschillende manieren om tot samenspraak te komen.
    Samen wat doen.
    Samen musea bezoeken.
    Samen winkelen.
    Samen koken.
    Een rollenspel spelen.
    Vraag en antwoordspelletjes doen.
    Fietsen leren in een park waardoor gespreksstof ontstaat.
    Samen oefenen telefoongesprekken te voeren.
    Scrabblelen.
    Tijdens een wandeling de anderstalige laten vragen, ’Hoe laat is het?’ en ’Waar is de bibliotheek?’.

Gespreksonderwerpen:
    Praten over eigen land en Nederland.
    Praten over mijn en haar/zijn leefsituatie.
    Bespreken van situaties thuis, op straat en op de markt.
    Praten over alledaagse dingen.
    Praten over alles in en om de keuken: waar belangstelling voor bestaat.
    Praten over gebeurtenissen in Amsterdam.
    Klokkijken oefenen.
    Zinnen en woorden oefenen die voorkomen in dagelijkse taalsituaties
    
Materiaal als aanleiding voor een gesprek:
Probeer altijd materiaal te gebruiken wat aansluit bij de veelvoorkomende taalsituaties uit het dagelijks leven van uw taalmaatje. Zo leert de anderstalige altijd nieuwe woorden en zinnen in een relevante context en wordt het beter onthouden.

Boeken, folders met veel plaatjes, foto's.
    Kookboek met plaatjes van groente, fruit, vis, etc.
    Toeristische atlas: waar komt u vandaan.
    Eenvoudige, door de anderstalige zelf geschreven verhaaltjes.
    Zelf gemaakte tekeningetjes rondom een te bespreken situatie.
    Zelf voorlezen en laten voorlezen en dan vragen waar het over ging
    Taalprogramma's op de computer zoals oefenen.nl                                                                                     
    Een briefwisseling en die vervolgens bespreken.
    Samen een boodschappenlijstje maken of  formulieren invullen.
    E-mailen (b.v. met familie in het buitenland).
    Wekelijks bespreken: welke vragen, problemen sinds de vorige keer (terugkijken)

 

 

SamenSpraak Oost

Kamelingh Onneslaan 34

1097 DH Amsterdam

Telefoonnummer: 06-19600633

 

Telefonisch bereikbaar: maandag en woensdag van 9.30 tot 11.30 uur.


SamenSpraak Oost heeft  taalcoaches hard nodig!
Maak een anderstalige buurtbewoner wegwijs in het Nederlands! Momenteel is er een wachtlijst van mensen die op zoek zijn naar een taalcoach. Word taalcoach en meld je aan!